Az autó történelme és fejlődése
Az 1960-as években a varsói FSO volt az egyetlen személygépjármű gyár a szocialista Lengyelországban. Ők gyártották a kissé elavult Syrena kisautót és a Warszawa-t, egy nagyobb modellt, melynek gyökerei egyészen az 1940-es évekig nyúlnak vissza. Még a szocialista gazdaság központi tervezés realitásán belül is szükségessé vált a régi modellek lecserélése. Bár az FSO elkezdte a saját fejlesztéseit Varsóban, a kormányzat tárgyalásokat kezdett az olasz Fiattal, akik szerettek volna kiterjeszteni a nemzetközi megjelenésüket a keleti blokk országaiban.
A középkategóriás autók Lengyelországban történő gyártásáról szóló licenszegyezményt 1965 december 22-én írták alá. A szóban forgó autót külön a lengyelországi gyártásra tervezék – kombinálva az újonnan gyártásba kerülő FIAT 125 felépítményét és fékrendszerét a már nem gyártott Fiat 1300/1500 hajtási láncával és karosszériaelemeivel. Az FSO-nak nagy beruházásokat kellett elvégeznie, hogy képes legyen egy modern autó gyártására, ígyhát nyugati cégektől világszínvonalú gépeket rendeltek. Az FSO több mint 100 beszállítója , valamint más kelet-európai, Fiat licensz szerinti modelleket gyártók – például a jugoszláviai Crvena Zastava és az újonann szervezett szovjet VAZ - vettek részt a munkában. A gyártás előkészületei majdnem két évet vettek igénybe, az 1967 november 28-án megkezdett, olaszországi alkatrészekből összeszerelt gyártás előtti tesztszériákkal együtt. Az év végére 75 darab autót szereltek össze.
Az autók
Két fő változat létezett, melyek a beépített motorban tértek el : az 1300-as (1295 ccm, 60LE/44kW) és az 1500-as (1481 ccm, 75LE /51.5 kW). Az 1300-as gyártását 1968-ban, az 1500-ösét 1969-ben kezdték meg. Az 1300-as gyártása 1980-ban szűnt meg.
A lengyel autó sok részletében különbözött az olasztól : a leglátványosabb különbség a 4 kerek fényszóró volt kettő négyzet alakú helyett. A kevésbé látványos, de igen lényeges változás a Polski Fiat-ban a biztonságosabb lapos, a hátsó tengely felett elhelyezett üzemanyagtank volt, a Fiat függőlegesen álló, jobb-első oldalon elhelyezett tankja helyett. A fékjei is sokkal strapabíróbbak voltak. A Fiattól eltérően létezett kombi (PF 125p Kombi) és pickup változat is. Leginkább verseny célra gyártottak néhány darabot 1600ccm-es (PF 125p Monte Carlo) és 1800ccm-es (PF 125p Akropolis) eredeti olasz motorral szerelt változatokból is. Egy nagyon szokatlan változat is készült igen kis szériában, egy hosszított karosszériájú kabrió, 3 sorban elhelyezett ülésekkel, melyekkel a varsói turisztikai hivatal szálította városnéző túrára a látogatókat. 1983-tól a autót FSO 125p 1500/1300 néven gyártották. Volt néhány apró ráncfelvarrás 1973-ban, amikor az első króm hűtőrácsot fekete műanyagra cserélték, illetve 1975-ben, amikor szintén újratervezték a hűtőrácsot az indexekkel együtt, a régi, vékony, függőleges elrendezésű hátsó lámpát lecserélték a vizszintesen fekvő, hosszúkás lámpákra és néhány apró modósítást hajtottak végre az enteriőrön is. Mindkét motor teljesítményét megemelték 3,7kW-tal. Az autó egészen 1991 júniusáig maradt gyártásban; összesen 1,2 millió darabot gyártottak belőle. Abban az időben a design már 24, a mechanikai szerkezet (melyen csak nagyon kis fejlesztéseket hajtottak végre) pedig 30 éves volt.
Az utód
1978-tól volt elérhető a teljesen új karosszériával rendelkező változat, az FSO Polonez. A Polonez-t egészen 2001-ig gyártották.
Export
Angliában és Írországban a Polski Fiat ( 1975-től volt elérhető a jobbkormányos változat) volt a legolcsóbb autó a piacon egy rövid ideig – körülbel 3000 fontért lehetett megvásárolni 1991-ben. Kedvelt volt az 1960-as évek stílusában készült formája, a tartós, de kényelmes műbőr ülései és a tágas betere miatt. Mechanikusan, a 125p robusztus és megbízható volt. Mindamellett a költségek és az ár alacsonyan tartása miatt a karosszériát rossz minőségű acélból gyártották, így az autó teljesítése elmaradt az olasz 125-ösétől, a kezelhetősége pedig mégcsak a nyomába sem érhetett az eredeti tervek alapján készült autónak. Az utazási komfort is elég rossz volt, köszönhetően a laprugós hátsó felfüggesztésnek.